Thursday, October 1, 2009

Geloven in Evolutie

Iets wat me sinds enkele weken verschrikkelijk dwars zit, zijn mensen die spreken over evolutie, maar het niet begrijpen.

Laat het duidelijk zijn, ik ben een evolutionist een een atheïst. Ik kan gelovigen respecteren, maar ik denk wel dat ze de plank volledig misslaan.

Maar het begrip gelovigen is, tot mijn schrik, veel breder dan 'mensen die geloven in een God'. Er zijn mensen die het klaar hebben gespeeld een atheïstische religie te vormen. En dat is minstens zo verkeerd als het geloven in God zonder enige vorm van bewijs.

Ik geef een voorbeeld:

Een paar weken terug zat ik in mijn Advanced Syntax college, waar een discussie ontstond over evolutie (lijkt off-topic, valt wel mee).

Iemand claimde dat evolutie altijd naar 'perfectie' toe streeft. Dit is onzin, en er werd geprobeerd dit duidelijk te maken door enkele van mijn klasgenoten. Als voorbeeld gaven ze het volgende:

Menselijke embryo's gaan in de baarmoeder een phase door waarin ze schubben ontwikkelen, een overblijfsel van onze vis-achtige voorouders. Deze raken we later weer kwijt.

Deze jongen met z'n verdraaide begrip van de evolutietheorie was van mening, dat door evolutie na een tijdje deze 'schubben-phase' zou weg evolueren, om dat het nergens voor nodig was.

Maar hoe zou dit kunnen? Er zit niet een klein mannetje in je lichaam die notities maakt wat er allemaal niet nodig is en wat er allemaal weggehaald moet worden. Nee, dit is een soort van mythische bijna goddelijke kijk op evolutie van soorten. En het is fout.

Evolutie draait op natuurlijk selectie. Als je als soort een voordeel hebt over één van je soortgenoten door een mutatie, heb je een grotere kans op overleven. Met een grotere kans op overleven, ben je dus succesvoller in voortplanten, als je daar succesvoller in bent komen er meer wezens met jouw mutatie. Dat is natuurlijke selectie.

Leg mij nu uit, hoe geeft het wel of niet ontwikkelen van schubben in een embryonale stadium een evolutionair voordeel, hoe kan je daar op geselecteerd worden? Je gaat niet dood aan het maken van schubben, en dus verdwijnt het niet uit ons systeem. Er is wel mutatie, maar er is geen selectie, en dus wordt niet één bepaalde mutatie dominant.

Mensen moeten dit leren begrijpen. Evolutie is niet een soort van magische selectie van dingen die nodig zijn en dingen die onnodig zijn. Evolutie is een automatische verhoging van overlevingskans door een bepaalde eigenschap die je hebt.

Iedereen die Evolutie ziet als zo'n magische selectie, gelooft eigenlijk in een sprookje, in een soort van God, want wie anders doet die magische selectie? Al met al, ben je dan gewoon gelovig, en geen evolutionist.

No comments: